ESCO – процедура або процедура енергосервісу

ESCO – процедура або процедура енергосервісу

Що таке енергосервіс?

Енергосервіс  – це комплекс заходів, які спрямовані на економію коштів за рахунок підвищення ефективності використання енергоресурсів.

До таких заходів можна віднести все, від простої заміни лампочок на більш економні до зовнішнього утеплення стін тощо.

Концепція енергосервісу полягає в тому, що енергоефективні заходи в будівлях бюджетних установ впроваджуються приватними  інвесторами – енергосервісними компаніями (ЕСКО). При цьому, ЕСКО, вкладаючи власні кошти, несе фінансові ризики, бере повну відповідальність за якість робіт та зацікавлена в максимальній економії витрат на оплату комунальних послуг.

Замовник, зі свого боку, оплачує ці послуги не власним коштом, а виключно за рахунок економії енергоресурсів, досягнутої в результаті здійснення такими компаніями енергоефективних заходів.

Хто може оголошувати дану процедуру?

Замовниками у системі енергосервісу можуть бути установи, організації, заклади, які мають на балансі приміщення і платять рахунки за комунальні послуги – опалення, освітлення тощо.

Саме для замовників модель енергосервісу передбачає найбільше бонусів: не вкладаючи власні кошти, вони отримують суттєве скорочення своїх енерговитрат, а також продовження експлуатаційних строків.

Чим регулюється проведення ЕСКО-процедури?

Закупівлі енергосервісу здійснюються за процедурами публічних закупівель у порядку, встановленому Законом України “Про публічні закупівлі” для закупівлі послуг, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації”.

Закупівлі енергосервісу здійснюються шляхом застосування процедури відкритих торгів або переговорної процедури закупівлі. Переговорна процедура закупівлі застосовується виключно у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 35 Закону України “Про публічні закупівлі” (двічі відмінені відкриті торги у зв’язку з відсутністю пропозицій).

Якщо Ви бажаєте провести ЕСКО-процедуру, то при створенні закупівлі Вам необхідно обрати з випадаючого списку “Відкриті торги із закупівлі енергосервісу”.

Якщо дивитись на процес та послідовність етапів процедури, то вона найбільш схожа на процедуру “Відкриті торги з публікацією англійською мовою”.

Етапи процедури “Відкриті торги із закупівлі енергосервісу”

Загальна схема процедури “Відкриті торги із закупівлі енергосервісу” виглядає так:

 

Тож давайте більш детально розглянемо кожен етап процедури.

 Оголошення закупівлі

Головною відмінністю оголошення процедури енергосервісу (або ESCO-процедури) від усіх інших процедур закупівель євідсутність очікуваної вартості закупівлі. Чому її немає розповімо трохи згодом.

В оголошенні про закупівлю Ви маєте вказати:

  • мінімальний крок підвищення ефективності енергосервісного договору під час аукціону. Він встановлюється в межах 0,5-3% від пропозиції учасника;
  • облікову ставку НБУ на момент оголошення процедури закупівлі. Актуальна інформація щодо облікової ставки НБУ доступна за посиланням;

Даний показник має бути в межах від 0 до 0.99 (0 – 99% відповідно), точність вказання – три знаки після коми (00,000).

     Важливо!

Ви маєте право коригувати облікову ставку НБУ під час періоду подачі пропозицій. Це прирівнюється до зміни умов закупівлі і тягне за собою продовження строків періоду подачі пропозицій в разі внесення змін менше, ніж за 7 днів до завершення відповідного періоду.

  • джерело фінансування закупівлі;

Може бути:

  1. співфінансування з бюджетних коштів
  2. фінансування виключно за рахунок Учасника

     Важливо!

На prozorro.gov.ua  інформація щодо джерела фінансування відображається лише у тому випадку, якщо Ви обрали значення “співфінансування”. В іншому випадку дане поле не відображається в формі оголошення на порталі.

  • поле “місце постачання або виконання робіт, надання послуг” є необов’язковим до заповнення.

В оголошенні про закупівлю Ви НЕ  вказуєте:

  • кількість товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг, оскільки учасник самостійно визначає яким чином він виконуватиме енергосервісний договір;
  • строк постачання/виконання робіт/надання послуг, строки виконання енергосервісного договору визначає Учасник  у складі тендерної пропозиції;
  • очікувану вартість закупівлі, оскільки вартість буде визначена після підписання енергосервісного договору (на етапі “Укладення договору”);
  • мінімальний крок аукціону у грошовому виразі, оскільки відсутня очікувана вартість та, як зазначалось вище, мінімальний крок визначається лише у % по відношенню до пропозиції Учасника.

В оголошенні Ви можете встановлювати додаткові до показника ефективності енергосервісного договору якісні фактори оцінки пропозиції для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції. При цьому сума цих додаткових (нецінових) за питомою вагою не перевищує  25% від показника ефективності енергосервісного договору.

Період подачі пропозицій

(мінімально триває 30 днів)

Перший період – період подачі пропозицій. З першого дня і протягом всього періоду подачі пропозицій Ви можете вносити зміни до оголошення та тендерної документації, а Учасники – подавати свої пропозиції та звертатись до Вас з запитаннями/вимогами (крім останніх 10 днів, як показано на схемі вище). Також починаючи з дати початку прийому пропозицій і закінчуючи за 4 дні до закінчення строку прийому пропозицій будь-які зареєстровані користувачі системи (окрім Замовників) можуть подавати скарги на умови Вашої тендерної документації .

Тож давайте з’ясуємо, що таке запитання, вимога та скарга.

Запитання. З запитанням будь-який зареєстрований користувач Системи звертається до Замовника, щоб уточнити якусь інформацію про закупівлю. Запитання ставиться в період з моменту оголошення закупівлі і закінчується за 10 днів до закінчення періоду подачі пропозицій.

Вимога. Будь-який зареєстрований користувач Системи може звернутись до Замовника з вимогою усунути порушення, яке на його думку, виникло в процесі закупівлі. Період подання вимоги є аналогічним до запитання.
Скарга. Скарга – це офіційне звернення до органу оскарження (АМКУ). На етапі подачі пропозицій подати скаргу можна з дати оголошення закупівлі, а за 4 дні до закінчення подачі пропозицій можливість подати скаргу зникає. Детальніше про оскарження Ви можете прочитати ТУТ.

Тож давайте детальніше, якщо протягом періоду подачі пропозицій Учасник звертається з запитанням/вимогою через систему, у Вас буде 3 робочі дні з моменту постановки питання для того, щоб відповісти на нього. Ви не будете бачити назву компанії, яка поставила питання, лише зміст звернення.

Всі відповіді на питання надаються через Майданчик, через який Ви розмістили  оголошення.

     Важливо!
Закупівля автоматично блокується і не переходить в наступний статус (аукціон), якщо на момент закінчення періоду подачі пропозицій залишились запитання без відповіді Замовника. Щоб розблокувати тендер, Замовник повинен самостійно внести зміни до кінцевого строку періоду подачі пропозицій, продовживши цю дату не менше ніж на сім днів, внести свою відповідь на запитання/вимогу і тоді процедура розблокується.

Протягом всього періоду подачі пропозиції у Вас залишається можливість вносити зміни до оголошення та тендерної документації. Проте, варто знати, якщо Ви вносите зміни до оголошення чи тендерної документації, то строки закупівлі необхідно продовжити таким чином, щоб до дати завершення прийому пропозицій залишилось не менш ніж 7 календарних днів.

Підсумуємо. На етапі подачі пропозицій Ви:

  • можете змінювати оголошення та тендерну документацію. Але якщо Ви вносите такі зміни, то дату закінчення строку періоду подачі пропозицій необхідно перенести таким чином, щоб до дати завершення прийому пропозицій залишалось не менше 7 календарних днів;
  • зобов’язані відповідати на питання Учасників через систему протягом 3 робочих днів з дня отримання запитання. Запитання можуть бути поставлені Вам не пізніше ніж за 10 днів до завершення прийому пропозиції.

Пре-кваліфікація

(максимально триває 20 робочих днів)

Після завершення періоду подачі пропозицій, розкриваються всі деталі пропозицій Учасників. Ви розглядаєте всі пропозиції (технічної і кваліфікаційної частини, цінова пропозиція не відкривається), проводите оцінку відповідності Учасників всім вимогам тендерної документації та завантажуєте в систему протокол рішення по кожній з поданих пропозицій і обирає одну із двох опцій по кожному Учаснику:

  • допустити до аукціону;

ЧИ

  • відхилити пропозицію.

Заповнюєте все необхідні поля і після цього завершуєте розгляд натиснувши кнопку “Сформувати протокол розгляду пропозицій”.

Відповідно, до участі в аукціоні допускаються лише ті Учасники, які були підтверджені Вами як ті, що відповідають всім вимогам.

Система планує аукціон таким чином, щоб час до початку аукціону становив не менше 5 днів.

Процедура вважається неуспішною та відміняється системою автоматично, якщо до аукціону було допущено (кваліфіковано) менше двох учасників.

 Аукціон

(не раніше ніж через 5 днів після завершення пре-кваліфікації)

В процедурі енергосервісу, на відміну від інших процедур закупівель, аукціон відбувається на підвищення. Учасники підвищують показник ефективності енергосервісного договору не менш, ніж на один мінімальний крок від свого попереднього значення шляхом зміни пропонованого строку енергосервісного договору та/або Фіксованого відсотку щорічних платежів на користь Учасника.

Стартовим визначається найнижчий показник ефективності енергосервісного договору серед учасників. По завершенню аукціону оприлюднюється інформація про пропозиції учасників.

 Визначення переможця

Визначення переможця відбувається по значенню Показника ефективності енергосервісного договору від вищого до нижчого.

В повідомленні про намір укласти договір поле “Ціна договору” заповнюється системою автоматично. Він визначається як сума щорічних виплат переможцю.

Укладення договору

( до 60 робочих днів з дня оприлюдення повідомлення про намір укласти договір)

Після визначення переможця та відображення повідомлення про намір укласти договір не пізніше, ніж за 10 днів Ви маєте у вставленому  порядку подати  на затвердження ЦОВВ, що забезпечує формування державної бюджетної політики (щодо об’єктів державної власності), відповідній місцевій раді (щодо об’єктів комунальної власності) істотні умови енергосервісного договору*, що укладатиметься з переможцем. Відповідний керуючий орган затверджує або відмовляє у затвердженні істотних умов енергосервісного договору у строк, що не перевищує 60 робочих днів з дати звернення головного замовника енергосервісу.

* примірний енергосервісний договір доступний за посиланням